Måltid i Barnas Kulturhage

Barnehagen er en pedagogisk arena også når det gjelder mat. Vi legger vekt på å lage en koselig ramme rundt måltidet i barnehagen, der en kan få kjenne på felleskapet og legge til rette for gode samtaler.

Vi vektlegger et sunt og variert kosthold der barna skal få valgmuligheter og kjennskap til forskjellige matvarer og retter. Vi har stort sett to kjøttpålegg, ost, prim, leverpostei, kaviar og makrell i tomat tilgjengelig hver dag. En dag i uken har vi også syltetøy. Ellers varierer vi med egg og fiskepudding. Hver uke har vi i agurk og paprika eller gulrotstaver å knaske på etter lunsj. Til drikke bruker vi vann og melk.

Vi bruker brød med ¾ grovhetsskala, i tillegg så baker vi innimellom vårt eget brytebrød.

På småbarn har vi varm lunsj (middag) en dag i uken i tillegg til havregrøt en til to dager i uken.

På stor avdeling får vi servert varm mat annenhver uke av Siv-Wenche. Den uken Siv-Wenche ikke lager varm mat til avdelingen skal avdelingen selv lage et varmt måltid, av og til blir dette et måltid på avdelingen andre ganger lager vi varm mat på tur.

Vi bruker mye frukt og grønnsaker og tilbereder maten slik at den ser god ut og gjør godt for små mager. Erfaringsmessig ser vi at når vi omtaler mat positivt, lar barna få være med å se / delta i tilbereding av måltid så åpner det opp for at barna lettere smaker på ny mat.